Mit tegyek, ha...

Fáj a gyermekem füle?

Az első teendő a fájdalomcsillapító adása! Ez lehet Nurofen, Panadol, Cataflam, vagy egyéb fájdalomcsillapító is. A testsúly szerinti adagolást a gyógyszeres tájékoztatók tartalmazzák. A fájdalomcsillapító gyógyszert 4 óránként ismételhetjük, esetleg váltogathatjuk a különböző készítményeket.  A legfontosabb dolog azt eldönteni, hogy fennállhat-e valamilyen komolyabb szövődmény. Erre a magas láz, a hányinger, hányás, fejfájás, bágyadtság, aluszékonyság, általános elesett állapot utalhat, vagy a fül mögött pirosas, puha érzékeny duzzanat alakul ki. Ha ilyen tünetet tapasztalunk, haladéktalanul fül-orr-gégészeti szakvizsgálatra van szükség!

Mindig szükséges antibiotikum?

Nem! A középfülgyulladás az esetek 80-90%-ában spontán gyógyuló, szövődménymentes, banális betegség. Antibiotikumot csak orvos rendelhet, és általában 2 éves kor alatt és/vagy súlyos állapotban van rá szükség. A legtöbb esetben elegendő a fájdalomcsillapítás, gyulladáscsökkentés.

Fel kell szúrni a gyermek fülét középfülgyulladásban?

A legtöbb esetben nem! Ma már igen ritkán alkalmazzuk ezt a kezelést, kizárólag akkor, ha igen magas a láz, nagyon erős a fájdalom, és a dobhártya vizsgálatakor vaskos, infiltrált, gennytől elődomborodó dobhártyát látunk. Ilyenkor a fülfelszúrást helyi érzéstelenítésben vagy narcosisban végezzük, a gennyet bakteriológiai vizsgálatra küldjük, és antibiotikus kezelést indítunk.

Minden fülfájás mögött középfülgyulladás áll?

Nem! A fül sok ok miatt fájhat! Lehet egy torokgyulladás fülbe kisugárzó fájdalma, vagy a külső hallójárat porchártyájának gyulladása. Utóbbit általában nyáron, fürdés után tapasztalhatjuk. Jellegzetes tünete az, hogy a fájdalom a fülkagyló kézzel való mozgatására fokozódik. Kezelése elsősorban helyi, azaz fülcsepp, kenőcs, párakötés, gyógyszeres gézcsík behelyezése, valamint a fájdalomcsillapítás. Ilyenkor antibiotikumra általában nincsen szükség.

Minden fülfájással azonnal orvoshoz, ügyeletre kell vinnem a gyermekemet, akár éjszaka is?

Nem!  A legtöbb fülfájás fájdalomcsillapítóra vagy akár spontán múlik néhány óra alatt, és nem igényel további kezelést. Sürgősségi (éjszakai ügyeleti) ellátásra csak a fent leírt szövődmények gyanújánál van szükség. Egyébként (napközbeni rendelésen) akkor kell orvoshoz fordulni, ha a panaszok nem javulnak 2-3 nap alatt, gennyes váladékozás indul a fülből, vagy egyéb tünetet (pl. arcidegbénulás, szemmozgás zavar, szédülés, fejfájás) tapasztalunk.

Aggódnom kell, ha horkol a gyermekem?

Nem! Viszont meg kell figyelni a horkolását: ha a horkoló légzés nem ritmusos, időnként légzéskimaradás (akár több másodperces) fordul elő, akkor fül-orr-gégészeti szakvizsgálatra van szükség! A horkolás folyamán kialakuló esetleges oxigénhiányos állapotot alvásvizsgálat során tudjuk tisztázni, és a megfelelő kezelést beállítani.

Ha nagy a torokmandula, mindenképpen ki kell vetetnem?

Nem! Önmagában a nagy mandula nem probléma, csak akkor, ha légzési akadályt képez (pl. alváskor légzéskimaradásokat okoz) vagy nyelési akadályt jelent a gyermek számára, és ezért a fejlődésben, súlygyarapodásban és növekedésben elmarad.

Mikor kell kivenni a gyermek torokmanduláját?

Ha évente 4-5 tüszős mandulagyulladása van, ami gyógyszerre rosszul reagál, vagy a fent említett obstrukció (légzési és/vagy nyelési akadály esetén. 6 éves kor alatt a bakteriális tüszős mandulagyulladás nagyon ritka, ilyenkor legtöbbször vírusok okozta torokgyulladások fordulnak elő, amik miatt nem szükséges a mandulaműtét.

Ha műtétre van szükség, az egész mandulát ki kell venni, vagy csak egy részét?

Krónikus, bakteriális gyulladások esetén a teljes mandula eltávolítása javasolt. Ha csak nagy, de egyébként nem beteg mandulával van dolgunk, vagy a gyermek 6 évesnél fiatalabb, részleges mandulaműtétet (intracapsuláris tonsillectomiát, tonsillotomiát) végzünk. Ez megkíméli a mandula kötőszövetes tokját, kisebb a műtét utáni vérzés valószínűsége, kisebb a műtét utáni fájdalom, hamarabb térhet vissza a normális étkezés, és a közösségbe való visszatérés is gyorsabb.

Mikor javasolt/érdemes kivetetni a gyermek orrmanduláját?

Állandó, visszatérő, konzervatív (gyógyszeres) kezelésre nem reagáló nátha, orrdugulás, orrlégzési nehezítettség,  arcüreggyulladás, középfülgyulladás esetén.

Várható, hogy visszanő az orrmandula a műtét után?

Ez csak nagyon ritkán fordul elő! Akkor látjuk ezt néha, ha a műtét 1 éves kor előtt történt, vagy ha kifejezetten „lymphatikus alkatú” a gyermek. Ha felmerül ez a kérdés, mindenképpen szükséges száloptikás orr-endoscopia végzése az orrgarat pontos ellenőrzése céljából.

Mit tegyek, ha vérzik a gyermekem orra?

Nem szabad megijedni, a gyermekkori orvérzések legtöbbször „jóindulatúak”, csak a hajszálerekből származnak, még akkor is, ha látszólag nagy mennyiségű vér ürül. A vérzés forrása az esetek messze döntő többségében az orrsövény elején lévő hajszálér-fonat, amelyet csak igen vékony nyálkahártya borít. orrpiszkáláskor, kiszáradt orrnyálkahártya esetén, megfázáskor, erősebb orrfúváskor könnyen megpattannak ezek a vékony erecskék. Ilyenkor valamilyen kenőcsös (pl. Neogranormon) vattatampon behelyezése, majd az orrszárnyak 2-3 percig való összeszorítása megállítja a vérzést. A vattatampont néhány órán keresztül az orrban kell tartani. A régebben alkalmazott eljárások (pl. a tarkóra vagy csuklóra tett vizes borogatás, az orrhát borogatása, az orr elé tett törülköző, stb) hatástalanok!!  Akkor kell orvoshoz fordulni, ha a vérzés a fent leírt kezelésre nem áll el, vagy többször ismétlődik.